Professioneel zoeken | Achtergronden | Handige zoeksites

Handige links

Betalen voor zoekresultaten?

Bij geen van de grotere zoekmachines, in Nederland of het buitenland, is het mogelijk via betaling een hogere positie te krijgen in de lijst met zoekresultaten. Toch duikt dit verhaal regelmatig op.

Voor een deel wordt dit veroorzaakt door de onduidelijke manier waarop sommige zoekmachines 'gesponsorde resultaten' tonen, bovenaan pagina's met zoekresultaten. Alleen voor de geoefende gebruiker is het verschil met de 'echte' resultaten vaak te zien.

Het was in 2001 reden voor een Amerikaanse belangengroep onder aanvoering van consumentenman Ralph Nader acht zoekmachines aan te klagen wegen misleidende reclame: AltaVista, AOL Time Warner, Direct Hit Technologies, iWon, LookSmart, Microsoft and Terra Lycos.

Zie verder: Volledige tekst van de klacht

Er bestaan, naast adverteren, twee methoden om tegen betaling meer op te vallen dan andere sites:

  • Betaald opnemen (paid inclusion)
  • Betaalde positie (paid ranking of Pay for Position)

Adverteren

Naast gewone banner-reclame is het ook in Nederland bij alle zoekmachines mogelijk banners te kopen die te maken hebben met de zoekwoorden. Als een internetter informatie zoekt over 'verzekeringen', dan krijgt hij op de zoekresultatenpagina een banner van een verzekeringsmaatschappij te zien. De adverteerder 'koopt' zoekwoorden, en krijgt daarvoor het recht exclusief banners te tonen. De adverteerders hebben geen invloed op de volgorde van de getoonde resultaten.

Deze vorm van adverteren wordt onder meer toegepast door Google (Zoek naar een hotel in New York) en Alltheweb (idem) met bovenaan de zoekresultaten diverse commerciële links.

Betaald opnemen (paid inclusion )

Er is een wezenlijk verschil tussen beide vormen van betaling: bij paid inclusion betaalt een site-eigenaar voor het opnemen van zijn site in de index of de database van een zoekrobot. Hij krijgt voor zijn geld geen garanties dat zijn site bij een bepaalde zoekvraag ook bovenaan eindigt.

Een van de voordelen van deze vorm van betaling voor de site-eigenaar is dat de site inderdaad wordt opgenomen (dat is namelijk niet altijd gegarandeerd) en dat er afspraken zijn over het regelmatig verversen van de inhoud van de zoekdatabase.

Web-index Looksmart zegt het bijvoorbeeld zo, als het gaat om haar zogenoemde Reviewed Websites:

'Payment does not influence the appearance or rank of the listings in the Reviewed Web Sites section.'

Betaalde positie (paid ranking of Pay for Position)

Bij de andere methode, de betaalde positie of paid ranking, betaalt de site om bovenaan zoekresultaten te eindigen, als de vraag dat rechtvaardigt natuurlijk. Hetzelfde Looksmart heeft ook Sponsored Links. Dat gaat zo:

'Listings appear and are ranked in this section based on an algorithm that factors in relevance, user popularity, and advertiser payment.'

Risico

Zoekmachines die hun resultaten te koop aanbieden lopen het risico hun geloofwaarheid te verliezen. Immers de internetter kan er niet meer op vertrouwen de relevantste sites bij de zoekresultaten aan te treffen.

Toch zijn ook de grotere zoekmachines op zoek naar manieren om meer geld te halen uit de dienst die ze leveren, zeker nu blijkt dat adverteerders steeds minder geld over hebben voor het plaatsen van banners.

Mocht pay for ranking echter noodzakelijk blijken, zou het voor internetters echter goed zijn om te weten dat er voor sommige resultaten is betaald.

Met paid inclusion is niets mis, zeker wanneer kleinere sites nog steeds hun pagina's gratis kunnen laten opnemen, zoals het beleid van AltaVista en Yahoo is.

Relevante artikelen:

Echte zoekprofs gebruiken deze zoekmachines

(november 2000, update 9-11-2002)