Professioneel zoeken | Achtergronden | Handige zoeksites

Handige links

Veelgestelde vragen over zoekmachines

Vragen: ( 1 - 10 | 11 - 20)

11. Ik zie soms andere gebruikers stoeien met +-tekens bij een zoekopdracht, maar als ik dat doe levert het niets op. Hoe zit dat eigenlijk?

De - en +-tekens die je soms ziet, zijn vervangers (modifiers) voor de zogenaamde Booleaanse opdrachten NOT en AND. Hiermee kan je naar pagina's zoeken waarop twee woorden voorkomen (AND) of waarin een bepaald woord niet mag voorkomen (NOT).
In plaats van schiphol AND vertrektijden, kan je ook gebruiken: schiphol +vertrektijden, of: opel NOT kadett: opel -kadett. Niet alle zoekmachines ondersteunen deze optie (zie het overzicht).
Vaak maken gebruikers fouten bij het intypen van de zoekopdracht. Zo moet het bijvoorbeeld niet: schiphol+vertrektijden, of: schiphol + vertrektijden.
Zie ook: Spreekt u Booleaans?

12.Waarom is het zo moeilijk een e-mailadres te vinden?

Een toenemend aantal mensen heeft meer dan een e-mailadres. Daarnaast wordt e-mail te vaak misbruikt voor allerlei commerciële doeleinden ('spam'). Steeds minder mailgebruikers zijn dan ook bereid hun e-mailadres op een webpagina te zetten of zich aan te melden bij een e-mail-adressenbank. Ze zijn er nog wel, maar of je er echt vindt wat je zoekt is zeer de vraag.
Zie ook: Zoeken naar e-mailadressen

13. Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het zoeken? Misschien kan ik er van leren.

De drie meest gemaakte fouten zijn: typefouten (controleer wat je intikt, probeer een andere spelling, kijk eerst in een woordenboek, desnoods online), zondigen tegen de precieze Booleaanse schrijfwijze (controleer dit in de helpfunctie van je zoekmachine) en vreemd genoeg: het intikken van een webadres als zoekopdracht. Een webadres hoort thuis in de balk bovenaan je browser...).
Zie ook: Tien stomme zoekfouten

14. Ik ben op zoek naar een actueel onderwerp, iets dat vandaag of gisteren is gebeurd, maar mijn zoekmachine komt alleen met resultaten van twee maanden terug? Hoe actueel zijn ze eigenlijk?

Zelfs al zouden zoekmachines dagelijks de ronde doen (bij kranten en andere sites die dagelijks verversen doen ze dat ook), dan missen ze nog steeds veel actuele informatie. Er gaat namelijk ook nog enige tijd overheen tussen het ontdekken van ene pagina, en het moment waarop deze, gerangschikt en wel, in de database is opgenomen. Voor het zoeken naar actuele informatie, kan je het beste gebruikmaken van gespecialiseerde zoekmachines, deze bezoeken geselecteerde nieuwssites ieder uur. De sites van Google, AltaVista en Alltheweb hebben speciale nieuws-zoekmogelijkheden. De laatste zoekt zelfs in Nederlandse nieuwsbronnen.

15. Bij sommige zoekmachines kan je vragen stellen in gewone spreektaal? Hoe werkt dat eigenlijk en is het beter?

Het is een andere manier om iets op het web op te zoeken. Sommige mensen vinden het een prettigere manier van werken. Slimme taalsoftware pluist de vraag uit, goochelt met werkwoordsvormen, zoekt synoniemen bij gebruikte termen en gaat vervolgens op zoek naar antwoorden die daarbij passen. Let op: je zoekt niet op het web, maar in een databestand van pagina's die door een redactie is samengesteld, een beetje zoals de index van Yahoo. De bekendste Engelstalige site is Ask Jeeves.

16. Sommige zoekmachines geven een keurige samenvatting van een webpagina, andere niet? Hoe kan dat eigenlijk?

Niet alle zoekmachines werken op dezelfde manier. De soort die een mooie samenvatting geeft, haalt deze uit een verborgen code die de maker van een webpagina er aan heeft meegegeven (de zogenaamde metatag "description"). Andere zoekmachines negeren deze codes (Google bijvoorbeeld) en geven de zin voor en de zin waarin het gezochte woord voorkomt. Op deze manier krijg je soms een beter idee van de context waarin het gezochte woord voorkomt. Veel andere zoekmachines gebruiken geen van beide, en geven slechts de eerste zinnen zoals de robot die op een webpagina aantrof.

17. Ik heb mijn eigen homepage gemaakt, maar als ik 'm zoek via een zoekmachine kan ik de pagina's niet vinden? Worden alleen webpagina's van bedrijven opgenomen?

In principe komt iedere pagina die op het web staat in aanmerking om te worden opgenomen in de index van een zoekrobot. bij indexen, zoals Startpagina, LookSmart of Yahoo, beslist een redactie of pagina's worden opgenomen.
Pagina's die echter niet zijn gelinkt door andere pagina's kunnen niet worden gevonden door een robot die van link naar link gaat. Dat zou met je homepage best eens het geval kunnen zijn. En dan nog kan er weken overheen gaan voordat een zoekmachine langskomt om te indexeren. Het is mogelijk om zelf een URL of webpagina aan te bieden aan de zoekmachine, de robot komt dan meestal snel langs, en dan duurt het niet meer zolang voordat je pagina via ene zoekmachine te vinden is.

18. Welke zoekmachine in Nederland is de grootste?

Er zijn twee soorten groot: het meeste bezoek en de meeste geïndexeerde webpagina's. Het meeste bezoek ontvangen de web-indexen Yahoo (internationaal) en Startpagina (Nederland). Voor het grootste aantal webpagina's dat kan worden teruggevonden kan je terecht bij Google of Alltheweb met beide meer dan 2 miljard pagina's. Ook voor Nederlandse websites vormen zij de beste keuze.

19. Is de zoekmachine met de meeste pagina's niet gewoon de beste?

De hoeveelheid webpagina's die een zoekmachine heeft bezocht is met name van belang wanneer je op zoek bent naar schaarse informatie. Als er maar twee sites op het web zijn waar de informatie staat die je zoekt, dan moeten die sites wél in de database zitten. Het gros van de gebruikers is echter niet op zoek naar schaarse informatie. Circa 90 procent van de zoekvragen kan worden uitgevoerd door hooguit 10 procent van de database aan te spreken en dan komt het neer op een andere kwaliteit van zoekmachines: de rangschikking en de presentatie.

20. Ik ben op zoek naar informatie pakweg radio, een box, een pc of pizza's en ik kan alleen Nederlandse informatie gebruiken. Hoe kan ik mijn zoekopdracht beperken tot Nederlandstalige sites ook als mijn zoekmachine geen taaloptie biedt?

Gelukkig hebben steeds meer zoekmachines ook een taaloptie voor het Nederlands, maar als dat niet zo is, dan moet je toevlucht nemen tot een truc: voeg aan je zoekopdracht een Nederlands lidwoord toe. Dus pizza AND het, of: radio AND (het OR een).

Lees verder:

Vragen 1 - 10