Professioneel zoeken | Achtergronden | Handige zoeksites

Handige links

Zoeken met twee woorden

De zoekende internetter heeft kennelijk weinig bijgeleerd: uit een analyse van 15 miljoen zoekopdrachten bij een Nederlandse zoekmachine uit 2001 bleek dat 57 procent van de klanten één woord gebruikte bij het zoeken, 28 procent zocht met twee woorden.

Dat laatste is slimmer en levert preciesere resultaten op. Zoekprofessionals gebruiken al veel langer twee, drie of meer woorden om exacte resultaten te krijgen bij het zoeken op internet.

Maar veel doorsnee internetters hebben daar moeite mee: uit een onderzoek uit mei 2006 van Websidestory (voorheen Atomz Search)  bij 42 websites van onder meer bedrijven en media, met in totaal 34 miljoen zoekopdrachten, blijkt dat ruim 57 procent zocht met één woord, en 26 procent met twee woorden. In vijf jaar tijd lijkt er weinig te zijn veranderd, terwijl er in die tijd miljoenen webpagina's bij zijn gekomen. Nog geen 10 procent gebruikt drie woorden of meer.

Maar het kan ook anders: uit een iets ouder onderzoek van van Proseo, een zoekmachinespecialist, blijkt dat onder Nederlandse zoekers het merendeel twee woorden gebruikt. 52 procent hanteert twee woroden, 26 procent drie of meer woorden. Toch gebruikt ruim eenvijfde van de internetters bij het zoeken nog maar één woord.

En dat kan beter. Daarom, speciaal voor zoekprofs nog een keer: wie slim zoekt, zoekt met twee woorden. Immers: aan de balie van een reisbureau zegt u ook niet: ik zoek een hotel, nee u zoekt een hotel in Wenen. Bij het mobiele-telefoniebedrijf heeft u ook geen vraag over een mobieltje, nee u vraagt iets over de Siemens C25; wees specifiek. Mocht u 0 resultaten krijgen - de kans is klein - dan kunt u altijd nog overstappen op de één-woordstrategie.

Zie ook: wat doen zoekmachines met 1 of meer woorden?

 

Actueel: oktober 2006